Met deze tips val je makkelijker in slaap

|happy mind|Happy simple life

Slapen is belangrijk. Ik had het er al over in één van m’n vorige blogs. Maar wat als je niet goed in slaap kan komen? Wat doe je dan om als nog in slaap te vallen en aan je benodigde uurtjes slaap te komen? In deze blog krijg je tips!

Slapen, ik heb periodes gekend dat ik moeilijk in slaap kwam. Dan lag ik wel eens te piekeren over ervaringen die ik overdag had meegemaakt of spannende dingen die zouden gaan gebeuren en ondertussen werd het steeds later en dacht ik: Ojee, ik ben nog steeds niet in slaap!! Als je dan op zo’n punt bent aangekomen, wil er natuurlijk niets meer lukken om in slaap te komen.

De laatste jaren gaat het in slaap vallen beter.

Voor jou maar ook voor mezelf heb ik nog wat slaaptips verzameld voor als je weer zo’n avondje hebt dat je naar het plafon aan het staren bent. Hier komen ze:

Met deze tips val je makkelijker in slaap:

Bouw je dag op een rustige manier af.
de hersenen hebben tijd nodig om toet rust te komen. als je ‘s avonds werkt, probeer dan niet te lang door te gaan. Dim de lichten. Probeer in de avond iets te gaan doen waarvan je ontspant, zoals in bad gaan, lezen of mediteren.

Berg je smartphone, tablet en laptop op.
Het blauwe licht van deze apparaten, laten je hersenen denken dat het nog dag is. dit zorgt er voor dat je interne klok wordt ontregelt. en zo val je minder snel in slaap. Kijk een uur voordat je gaat slapen dus niet meer op deze schermen. (Tja, dat is voor mij nog al eens een lastig puntje waar ik aan wil werken).

Routine en regelmaat
Probeer elke dag op dezelfde tijd naar bed te gaan. En sta ook op hetzelfde tijdstip op. Doe dit ook in het weekend! En houd je aan je eigen ritueel voor dat je gaat slapen. bijvoorbeeld: tanden poetsen, pyjama aan en lezen. daarmee train je de hersenen om zich klaar te maken voor de nacht.

Drink geen cafeïne en alcohol
Cola en koffie kunnen er voor zorgen dat je wakker blijft. Een slaapmutsje voor het slapen gaan lijkt erg onschuldig. toch is het niet verstandig om dat te doen. Je slaapt er onrustiger van en de kans is groot dat je tussendoor wakker wordt. Met als gevolg dat je de andere dag minder goed bent uitgerust.

Eet niet te zwaar voordat je gaat slapen.
Eet voor je gaat slapen niet te veel en/of te zwaar. Je lichaam moet hard werken om dit te verteren.

Als je sport probeer dit dan overdag te doen.
Of zo vroeg mogelijk op de avond. als je dit later op de avond doet, bestaat de kans dat je minder snel in slaap valt en je juist wakker en alert voelt.

Probeer aan leuke dingen te denken.
Die je hebt gedaan of gaat doen.

Doe aan Yoga
Van veel mensen hoor ik dat ze dit prettig vinden. En ook ik moet toegeven dat ik na een les Yoga een keer bijna in slaap was gevallen op m’n matje.

Concentreer je op je ademhaling.
Adem rustig in en uit. Leg je hand op je buik en voel je ademhaling. Dit kan erg ontspannend werken. Herhaal dit een aantal keer.

Zorg er voor dat je slaapkamer donker en koel is.
Zorg ervoor dat de tempratuur op je kamer niet te hoog is. En zorg voor zo weinig mogelijk licht. Dit kan door gebruik te maken van verduisteringsgordijnen of zet een slaapmasker op.

Stop met piekeren
Een belangrijke oorzaak van slapenloosheid is te veel piekeren. Om dit tegen te gaan probeer dan:

  • Afleiding te zoeken. Lezen of luister naar muziek. piekeren en tegelijk iets doen wat je aandacht vraagt is bijna onmogelijk. Het gepieker wegdenken  heeft niet veel zin, dan komen de gedachten meestal 2x zo hard terug. Denk aan die roze olifant die voorbij loopt… waar je niet aan moet denken. (Zie je hem al lopen?)
  • Kies vaste piekermomenten bijvoorbeeld ‘s ochtends en ‘s avonds 15 minuten. Komt er dan toch weer een moment opzetten. Schrijf het dan even in het kort op. dan schrijf je het tijdelijk van je af. Ik kreeg eens als tip van iemand om de gedachte waar je over piekert in te plannen in je agenda. Je geeft hiermee die gedachte een plaatsje. Het is even uit je hoofd weg.
  • Beeld jezelf in dat iemand anders hetzelfde probleem heeft en hiermee bij jou aan klopt. Wat zou je zeggen of adviseren aan deze persoon.
  • Bedenk: Uit onderzoek blijkt dat slechts 4% van de piekergedachten te maken heeft met iets wat de piekeraar zelf kan veranderen. 40% gaat over situaties die nooit gaan gebeuren en 30% over het verleden (dingen die niet meer te veranderen zijn). Probeer er rust van te hebben.

Heb je al ontzettend veel geprobeerd? Probeer dan na te gaan, of er een lichamelijke reden is? Of heeft het misschien te maken met ongezond slaapgedrag? Breng een bezoek aan de huisarts en bekijk welke mogelijkheden er nog meer zijn.

 

Zo, en dan zet ik nu de laptop uit om naar boven te gaan en straks heerlijk te slapen.

Slaap lekker!

 

Nu ben ik eigenlijk nog nieuwsgierig, wat jullie doen om lekker in slaap te vallen?

Wil je weten waarom slapen zo belangrijk voor je is, lees dan deze blog.

 

 

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

Geef een reactie