Zo houd je goede voornemens langer vol

|Beleven|happy mind|Happy simple life

Afvallen, gezonder eten, meer sporten, minder stressen, stoppen met roken, minder geld uitgeven of van baan wisselen. Veel mensen beginnen dit jaar vol goede moed met één of meerdere goede voornemens. Maar hoe houd je jouw voornemens beter vol? Zodat je straks niet te snel in oude gewoonten vervalt. In deze blog volgen een aantal handige tips.

Voordat ik je de tips geef eerst een feit. Slechts een kwart van de goede voornemens wordt echt uitgevoerd. En als het dan 1 januari is vergeten we vaak dat we van plan waren om iets te veranderen.

Waarom is het dan zo moeilijk om een goed voornemen vol te houden?

Daar zijn meerdere redenen voor. Maar de belangrijkste is: mensen willen te snel dingen veranderen en te veel. Ze willen niet één ding aanpakken, maar meerdere tegelijk. Als voorbeeld noem ik: starten met hardlopen, veel groente op een dag eten en extra uren slapen.

Zo’n grote verandering kun je misschien even volhouden omdat het vakantie is. Maar zodra je weer in je werkritme zit en de werkstress toeslaat, kost dat hardlopen je toch veel tijd en energie.

En wacht, heb je toch die zak chips helemaal leeg gegeten terwijl je Netflix zat te kijken op de bank?

Kort samengevat: deze nieuwe gewoontes kosten soms zoveel moeite dat je al snel terug valt in je oude gewoontes. Met deze tips hoop ik je wat handvaten mee te geven waarmee je direct aan de slag kan. Hier volgen de tips:

Kies de juiste doelen
Allereerst is het belangrijk dat je de juiste voornemens kiest. Veel mensen kiezen een voornemen om wat anderen van ze vinden. Je wilt afvallen want dan ben je aantrekkelijker voor anderen. Je wilt meer sporten want dat maakt een goede indruk en je bent in shape.

Dat is eigenlijk niet de juiste reden om een goed voornemen te starten. Je zal namelijk al snel merken dat anderen misschien een stuk minder bezig zijn met jou als dat je zelf denkt.

En als je dan zover bent dat je kilo’s kwijt geraakt bent en niet iedereen waarvan je het hoopte vriendelijker en leuker tegen je gaat doen, dan is jouw motivatie misschien al snel weg. Kies daarom voor doelen die jij zelf echt wilt bereiken. Je wilt meer groenten eten omdat jij je beter wilt voelen. Je werkt minder want jij wilt minder stress. Jij wilt meer tijd met je dierbaren doorbrengen omdat jij hier blij van wordt.

Zet kleine stapjes
Veel veranderingen tegelijk werkt vaak niet. Het kost namelijk veel energie en doorzettingsvermogen. En het is bovendien ook niet nodig. Deel je groter doel daarom op in kleine stapjes. Bijvoorbeeld: niet verwachten dat je gelijk veel zal afvallen. Maak een begin door ongezonde snacks te vervangen voor gezondere varianten. Drink jij veel alcohol en frisdrank? vervang dan deze dranken eens door water.

Niet alleen in Januari
Januari is de maand dat veel mensen goede voornemens hebben terwijl deze maand niet altijd even gelukkig valt. Juist in de winter is gebleken, vinden we het lastig om leefgewoontes aan te passen. De maand augustus vlak na de zomervakantie zijn mensen meer geneigd hun oude gewoontes om te buigen en te vervangen voor nieuwe gewoontes. Voel je vooral niet verplicht om in januari te starten. Ook een optie is om per maand aan een gezond voornemen te werken.

Plan afspraken in voor je goede voornemens
Denk goed na over de stappen die je wilt nemen. Als je voornemen is; om meer te gaan sporten, geef dit voornemen dan vorm en houvast. Ga bijvoorbeeld op de dinsdag en zaterdag sporten. Wil je gezonder eten? Kies dan drie keer in de week eens voor een salade als lunch. Wil je minder geld uitgeven? koop een budgetboekje en ga dit bijhouden. Of koop eens voor een bepaalde periode geen kleding.

Zorg ervoor dat je jouw voornemens niet vergeet

  • Zet je geplande sportmomenten in je agenda
  • Zorg dat je budgetboekje zichtbaar op tafel ligt.

Wees niet te perfectionistisch met je goede voornemens
Ben je bezig met salades eten bij de lunch en pak je een keer liever brood, voel je dan niet meteen schuldig. Het zou zonde zijn dat je door een foutje sneller stopt met een voornemen. Wees dus niet te streng voor jezelf. Al zou je maar één salade eten per week dan is dat nog altijd beter dan geen salade.

De lastige eerste maand
Wanneer je pas begonnen bent met een nieuwe gewoonte dan kan het lijken of je er maar niet aan gewend raakt. Minder kopen kan lastig zijn, nu het uitverkoop is. Je sleept jezelf telkens naar de sportschool terwijl je eigenlijk niet zo veel zin hebt om te gaan. Je vraagt je af: hoe je dit gaat volhouden? En heeft het eigenlijk nog wel zin?

Tuurlijk heeft het zin. Een feit over nieuwe gewoontes aanleren is namelijk: Dat je vooral die eerste maand goed moet proberen vol te houden. Als dit je gelukt is hou je het meteen een stuk makkelijker vol. En nieuwe gewoontes aanleren kost nu eenmaal tijd.

Doe dingen samen
Door bijv. samen te gaan sporten kan het zijn dat je gemotiveerder bent om je doel na te streven. Misschien had je deze ochtend geen zin om vroeg op te staan maar als je hebt afgesproken met een vriend waar je gezellig mee kan bijpraten tijdens of na de sportdate dan kan het zomaar zijn dat je toch makkelijker gaat.

Dit waren de tips die ik voor je verzameld heb. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Voor iedereen met een goed voornemen, succes!

Liefs,

sylvia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

Geef een reactie