Omgaan met woede doe je zo

|happy mind|Happy simple life

Irritaties in het verkeer, een pittige woordenwisseling met een collega of een meningsverschil met je partner die jouw standpunt maar niet lijkt te begrijpen. Iedereen maakt wel eens een moment van boosheid mee. Woede kan een lastige emotie zijn om mee om te gaan. Dat komt omdat deze emotie nauwelijks wordt geaccepteerd. Ook bij mij slaat de vlam wel eens in de pan. Tijdens een boze bui gooide ik zelf een keer de afstandsbediening van de tv kapot. Wat op dat moment een oplossing leek voor mijn boosheid veranderde al snel in iets waar ik uiteindelijk alleen mezelf ermee had. Wat baalde ik achteraf! Wil jij geen spijt hebben van iets wat je zegt of doet in een boze bui? En weten wat de voordelen van boosheid zijn? Lees dan deze blog.

Woede
Woede is een reactie om je oprechtheid te beschermen. Het zorgt ervoor dat je niet over je eigen grenzen heen gaat. Woede is de energie die vrij komt als je je bedreigt voelt en je jezelf wilt verdedigen. Het opkroppen van deze emotie kan grote gevolgen hebben waardoor er verschillende vormen van agressie kunnen ontstaan.

Toch heeft boos zijn ook een aantal voordelen:

  • Het geeft duidelijk je grenzen aan. Wanneer er iemand jouw territorium wil betreden, dan kun je jouw positie innemen.
  • Het geeft aan welke zorgen dat je hebt. Als je eerlijk naar jezelf kijkt zit er achter je boosheid vaak een angst om iets te verliezen waar je erg aan bent gehecht. Dat kan bijvoorbeeld: je vriendschap zijn, een dierbaar bezit, een functie op je werk, of je gevoel van trots zijn. Ga eens na bij jezelf na waaraan jij in dit geval erg aan gehecht bent.
  • Als je boos bent komt er heel veel kracht in jezelf vrij. Deze kracht kun je positief gebruiken door op dat moment een lastig klusje of iets dat al een tijdje ligt af te maken.

Boosheid kan je op verschillende manieren uiten. De ene soort boosheid is heftiger dan de andere.  Als je beseft welke vormen van boosheid dat er zijn kun je de symptomen die er bij horen eerder herkennen en sneller bijsturen.

Dit zijn drie vormen van boosheid:

Lichte vorm van boosheid
Is een hele milde vorm van boosheid. Je merkt bij jezelf bijvoorbeeld een irritatie op, je wordt chagrijnig, bent nukkig of doet onvriendelijk.

Matige vorm van boosheid
Je wordt nijdig, bent beledigd, voelt je gekwetst, reageert streng, vind dingen storend of bent kwaad.

Heftige vorm van boosheid
Je hebt driftbuien, bent razend, krijgt woedeaanvallen, je reageert hatelijk naar anderen en doet vals of gemeen.

Als je wilt voorkomen dat de boosheid die je hebt opgekropt over gaat naar heftige boosheid dan kan het helpen om in een eerder stadium al een beetje van je boosheid te uiten. Dat kan door:

  • Ergens vol je energie in te stoppen. Ga aan de slag in de tuin, pak je schilder benodigdheden en maak een kunstwerk, ga sporten of schrijf je frustraties van je af in een dagboek. Doe iets met de kracht die is vrijgekomen.
  • Je boosheid af te remmen. Diep van binnen weet je misschien wel dat nu niet het juiste moment is om boos te worden. Je bewaard je energie om er op een geschikter moment op terug te komen.
  • Als je de juiste balans hebt gevonden tussen jouw gestreste reactie en de prikkels van buitenaf reageer je vanuit rust op die ander. Je geeft op rustige en duidelijke manier aan wat jouw behoeften en zorgen zijn. Je hebt hierbij niet het gevoel dat je die ander pijn wilt doen of kwetsen. Je pakt je eigen verantwoordelijkheid.

In het verleden kropte ik regelmatig mijn woede op waardoor ik er soms dagen last van had. Ik durfde mijn mening op dat moment niet te geven. Of ik klapte helemaal dicht nadat iemand een vervelende opmerking had gemaakt die me diep raakte.

Op een later moment van de dag dacht ik vaak aan wat ik had kunnen zeggen. Maar het moment van reageren was in mijn beleving al voorbij. Terwijl de ander vaak niet lang meer bij een lastig gesprek stil stond, bleef ik achter met een hoofd vol gedachten die telkens weer opnieuw voorbij kwamen. Misschien herken je dat gevoel Hoe ik met woede om moest gaan heb ik echt moeten leren. En dat ging niet zonder slag of stoot. Ik werkte hier langzaam naar toe.

Als je vaak genoeg de lasten hebt ondervonden van opgekropte woede dan wil  je er graag iets aan veranderen. Ik begon jaren geleden eerst met boosheid van me af te schrijven. Dat hielp me. Maar door te zeggen wat ik echt voel of wat voor een gevoel die ander mij geeft in een vervelende situatie, merkte ik dat ik nog grotere stappen kon zetten.

Handige tips om met boosheid om te gaan.

  • Wacht even een aantal tellen met reageren of haal eerst een paar keer bewust adem.
  • Omring je met personen die hun boosheid goed kunnen beheersen. Een goed voorbeeld zorgt ervoor dat jij je misschien ook makkelijker kan beheersen. En wie weet kun je nog tips uitwisselen.
  • Kom in beweging. Zet je favoriete muziek aan en ga dansen (I love it!), pak die fiets uit de schuur en ga fietsen of sla tegen een hoofdkussen aan nu je tijdelijk niet naar de sportschool kan om tegen een echte boksbal te boksen.
  • Humor helpt het allerbeste tegen boos zijn. Heb jij wel eens een boos gevoel op kunnen wekken terwijl je aan het lachen bent? Dat komt omdat als je lacht endorfine vrij komt. Daardoor ervaar je minder pijn en voel je je meer ontspannen. Maar dat is niet het enige. Er komt ook dopamine en serotonine vrij die in jouw lichaam werken als een soort antidepressiva. Ik zou zeggen lach iets vaker.
  • Geef een ander niet de schuld van jou boosheid. Wanneer jij je irriteert heeft dat vaak te maken met iets in jezelf. De ander houd je soms een spiegel voor waardoor je herinnerd wordt aan je eigen grenzen die je niet op tijd hebt aangegeven.
  • Denk niet in problemen maar in oplossingen. Als je het gevoel hebt dat je niet vooruit kan door een vervelende gebeurtenis waaraan je niets kunt veranderen, bedenk dan dat je jouw eigen manier van kijken naar het geheel wel kan beïnvloeden. Leer in oplossingen denken. Wat is er wel mogelijk? Wat kan je wel doen? Als je dit vaak genoeg doet zal je merken dat je er handigheid in krijgt.
  • Doorvoel je woede door telkens wanneer je boze gedachten hebt deze gedachten te tellen. schrijf ze kort en bondig op (maar analyseer ze niet) en turf ze af op een vel papier. En laat ze één voor één voorbij komen. Vraag jezelf af hoe je je voelt, welke gevoelens komen er nu boven. Hoe reageert jou lichaam hier op? Probeer eens naar deze kwade gedachten te kijken zonder helemaal overwelmpt te raken door de inhoud ervan. Wissel vervolgens de woedegedachten af met fijne gedachten. Als je dit vaak oefent zal je merken dat je hierdoor makkelijker met woede om kan gaan en de pijn kan verzachten.
  • Als bij jouw de heftige vorm van boosheid langere tijd blijft aanhouden of regelmatig voorkomt zoek dan hulp. Een Psycholoog of coach kan jou dan de juiste handvatten geven om verder te gaan.

 

Hoe ga jij met boosheid om?

 

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

Geef een reactie