Hoe je jouw goede voornemens haalbaar maakt!

|happy mind|Happy simple life

Het nieuwe jaar is weer begonnen. Een jaar met nieuwe mogelijkheden en nieuwe kansen. Veel mensen misschien jij ook zijn vol goede moed begonnen met goede voornemens als: gezonder eten, meer bewegen, minder alcohol drinken of deze keer echt in actie komen om die droom werkelijkheid te laten worden. Toch is het naleven van deze goede voornemens niet altijd makkelijk. Ik leg je uit waarom en geef je meteen 5 tips over hoe jij makkelijker jouw goede voornemens kan volhouden en dat ene doel dat je voor ogen hebt eenvoudiger kan behalen.

Vol goede moed ga je het nieuwe jaar aan de slag. Met een gezond ontbijt start je de dag. Goed bezig denk je bij jezelf! Maar het wordt lastiger als je op je werk in de koffiepauze in de verleiding wordt gebracht door één van je collega’s die tijdens het trakteren voor haar verjaardag precies jouw lievelingstaart op tafel zet. Nou één stukje dan. AI!

Na een lange werkdag plof je neer op de bank om er vervolgens niet meer af te komen. Je had plannen om vanavond naar de sportschool te gaan. Maar bewegen? Je moet er op dit moment echt niet aan denken. Je pakt je telefoon en al scrollend kijk je half wat er op tv gebeurd. Voordat je het weet is de dag weer ten einde. En is er van die goede voornemens die je had weinig terecht gekomen. Herkenbaar?

Waarom is het toch zo moeilijk om succesvol je voornemens en doelen werkelijkheid te laten worden?

Dat heeft o.a. te maken met twee belangrijke dingen:
• Tijd
• Oefenen

Tijd is misschien wel één van onze kostbaarste bezittingen. We hebben er niet altijd veel van dus moeten met de invulling hiervan zorgvuldig omgaan. Daarnaast kan je door veel te oefenen, nieuwe dingen tot een gewoonte maken. Ik zeg: Give it a try.  Dus kom van die bank af en begin.

Ik ben van mening dat als je een goed voornemen of doel succesvol wilt behalen, Je hier zelf voor een groot deel verantwoordelijk voor bent.

Hersenen hebben een grote invloed op verandering.

Je leven hangt vaak samen met aangeleerde gewoontes. Wees je ervan bewust dat deze ook weer af te leren zijn.

Je hersenen zijn neoplastisch daar door kun je ze altijd iets nieuws aanleren. Maar voordat je jouw nieuwe pad kan bewandelen hebben je hersenen minimaal 28 dagen nodig om vaste gewoonten te kunnen veranderen. Bij sommige gewoonten is dat lastig. Het gaat hier vaak om bepaalde vaste patronen en gewoonten die aan kunnen voelen als een verslaving. En net als bij een verslaving zal je hard je best moeten doen om af te kicken.

Pas als de hersenen de verandering die tot stand is gekomen als rustig en veilig ervaren. Ontstaat er ruimte en komt het deel van de hersenen dat kan denken voor de lange termijn in actie. Dit alles kan dus even duren….

Je hersenen komen namelijk niet graag uit de comfortzone maar volgen graag de veilige en vertrouwde weg. Zodra jij iets nieuws onderneemt en iets wilt aanpassen in jouw levensstijl, maken de hersenen het je moeilijk om echt aan de slag te gaan. Je hersenen zijn liever lui dan dat ze aan het werk moeten. Dit heeft er mee te maken dat vroeger (al vanaf de oertijd) de hersenen zo geprogrammeerd waren dat energie, werd bewaard om op tijd in actie te kunnen komen als er gevaar dreigde.

Feit is dat het in de praktijk in de meeste gevallen geen probleem is om nieuwe veranderingen door te voeren en het goed is om tijd te investeren in jezelf en je persoonlijke ontwikkeling. Dus ga ervoor en blijf oefenen!
Er zal ongetwijfeld een keer een moment zijn dat je het moeilijk hebt. Maar ont houd dat je elke dag, Elke minuut opnieuw kan en mag beginnen.

Hier volgen nog 5 handige tips zodat jij dat goede voornemen tot een succes kan maken:

• Schrijf je doelen en voornemens op en schrijf daar meteen bij wat je nodig hebt of moet doen om dit te behalen. Door dit alleen al op te schrijven krijgt het een plekje in je gedachten en ben je er onbewust mee bezig.
• Wees niet te perfectionistisch met je goede voornemens. Stop niet meteen met je voornemen als je één of een paar keer de fout in gaat. Voor verandering is tijd nodig. Dit kun je ook bereiken door kleine stapjes te zetten. Ook dan kom je vooruit. Soms willen we te veel. Kies daarom niet te veel voornemens tegelijk uit. Start met het belangrijkste doel.
• Ga dingen samen doen. Zoek iemand waar je samen mee kan sporten of die dezelfde interesses heeft voor een cursus of workshop die je wilt te volgen. Zo heb je meteen een stok achter de deur om te blijven gaan.
• Plan je wat je wilt bereiken alvast in je agenda in of zet het op de kalender. Zo staat het vast. En vergeet je het minder snel.
• Begin met je voornemens wanneer jij er klaar voor bent. En onderneem actie. Januari is een maand die voor veel mensen een startsein is voor een nieuw begin. Start jij liever op een ander moment of in een andere maand die voor jou beter aan voelt doe dat dan.

 

Ik ben benieuwd wat jouw goede voornemens zijn. Let me know! dat vind ik namelijk heel leuk om te weten.

Heb je zin in om samen met mij aan de slag te gaan en jouw droomleven te creëren? Zodat je meer kan leven vanuit je hart. Binnenkort start ik de workshop: Creëer jouw leven. Heb je hierin interesse? Laat het me dan weten. Dat kan via de pagina Workshops of stuur me een berichtje.

De interessante informatie over de hersenen is afkomstig uit het boek Brain Balance van Charlotte Labee. Vind je het leuk om meer over de hersenen te weten te komen klik dan hier of lees het interview dat ik met Charlotte had.

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie

Geef een reactie